شبانه روزی حتی جمعه ها و ایام تعطیل رسمی

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج شامل چه مواردی می شوند؟

قبل از ازدواج معمولا طیف وسیعی از آزمایشات مربوط به بیماری هایی مانند بیماری های مقاربتی، ایدز، سیفلیس ، تالاسمی و … انجام می شود. در کنار این آزمایشات معمول که برای زوجین درنظرگرفته می شود آزمایش اعتیاد و خون نیز برای مردان انجام می شود تا در صورت اعتیاد یا کم خونی شناسایی شود. در برخی مواقع بنا به خواسته زوجین یا در طی مشاوره ژنتیک یک آزمایش مهم به عنوان آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج بایستی انجام شود. این ازمایش می تواند کاربردهای وسیع و متفاوتی را شامل شود. در صورتی که در خانواده زوجین مشکلات یا بیماری های وابسته ژنتیک وجود داشته باشد این جهش ژن ها در آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج مشخص می شوند تا زوجین از سلامت یا عدم سلامت ژن های خود مطلع شوند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج بپردازیم در صورتی که شما هم قصد انجام این آزمایش تا قبل از ازدواج را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تست ژنتیک قبل از ازدواج به چه معنایی می باشد؟

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج نوعی آزمایش پزشکی هستند که به واسطه آن ها تغییرات کروموزم ها، ژن ها و یا پروتئین ها شناسایی می شوند. نتایج تست ژنتیک می تواند بیماری های ژنتیکی مشکوک را تایید یا رد کند و یا میزان شانس فرد را برای ایجاد یا انتقال یک ناهنجاری ژنتیکی مشخص کند. در حال حاضر بیش از 1000 تست ژنتیکی وجود دارد و آزمایشات ژنتیکی اطلاعاتی در مورد ژن ها و کروموزم های فرد در اختیار پزشک قرار می دهد.

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج چگونه انجام می شود؟

پس از تصمیم گیری به انجام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج افراد زیر می توانند دستور تست های ژنتیک را برای شما بنویسند؛

  • متخصص ژنتیک پزشکی
  • پزشک مراقبت های اولیه
  • متخصص یا پرستار

تست های ژنتیک عموما به عنوان بخشی از مشاوره های ژنتیک انجام می شوند و می توانند بر روی نمونه های زیر مورد بررسی قرار گیرند:

  • نمونه خون
  • پوست
  • مایع آمنیوتیک ( مایع دور جنین طی بارداری)

البته این آزمایش بر روی بافت های دیگر هم انجام می شود به عنوان مثال روشی به نام بوکال اسمیر از یک برس کوچک یا سواب پنبه ای جهت جمع آوری نمونه سلول ها از درون سطوح گونه استفاده می شود. این نمونه به آزمایشگاه ارسال می شود و تکنسین آزمایشگاه هر گونه تغییر در کروموزم ها ، DNA یا پروتئین ها را بسته به ناهنجاری شناسایی می کنند.

چه کسانی کاندید آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج هستند؟

به طور کلی آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج برای همه زوجین پیشنهاد می شود و لازم می دانیم به بهترین آزمایشگاه غرب تهران جهت آزمایشات ژنتیک مراجعه کرده تا با کم ترین ریسک زندگی خود را آغاز کنید. اما اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی از کاندیدهای آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج ارائه دهیم به شرح زیر می باشد:

  • زوج هایی که قصد دارند بدون معطلی بعد از ازدواج دارای فرزند شوند.
  • افرادی که در خویشاوندان درجه 1 خود اختلالات ژنتیکی دارند.
  • افرادی که مادرشان سابقه سقط مکرر داشته است.
  • زوجینی که به دلایلی در معرض امواج رادیویی و شیمیایی هستند..

چه آزمایش هایی علاوه بر آزمایش ژنتیک قبل ازدواج لازم است؟

همانگونه که در بخش های فوق به آن اشاره شد آزمایشات مربوط به بیماری های مقاربتی ، ایدز و سیفلیس و تالاسمی قبل از ازدواج واجب می باشند. در صورتی که هر یک از زوحین به بیماری های خاص مانند تالاسمی مینور مبتلا باشند ازدواج با ریسک همراه می باشد.

افرادی که ازدواج فامیلی دارند باید حتما علاوه بر آزمایشات قبل از ازدواج آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج هم داشته باشند چرا که هر ساله کودکان معلول بسیاری به دلیل ازدواج های فامیلی به دنیا می آیند. حتی در افرادی که نسبت فامیلی بسیار دور هم دارند باز هم احتمال بروز بیماری های ژنتیکی و تولد فرزند معلول 5 درصد وجود دارد.

ضرورت آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

اهمیت و ضروت این آزمایش قبل از ازدواج به حدی زیاد است که توصیه می کنیم تمامی زوجینی که قصد ازدواج دارند و حتی نسبت فامیلی بسیار دور هم دارند این آزمایش را انجام دهند. با وجد تمام بیماری هایی که در اطرافمان می بینیم و سبک زندگی این روزها احتمال بروز بسیاری بیماری ها زیاد است. بنابراین آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج را جدی گرفته و آن را در معتبرترین مرکز انجام دهید. چنانچه نتیجه این آزمایش مثبت بود از ازدواج خودداری کنید تا جامعه سالم تری داشته باشیم.

مهم ترین راه مقابله با تولد فرزند معلول چیست؟

مهم ترین راه مقابله با تولد فرزندان معلول انجام جدی آزمایشات قبل از ازدواج و اجتناب از ازدواج های فامیلی می باشد. بسیار می شنویم که ازدواج فامیلی در خانواده ما مرسوم است و مشکلی ایجاد نمی شود. در پاسخ باید بگوییم که این باور بسیار غلط می باشد و سبب انتقال ژن های معیوب می شود.

5 thoughts on “آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج شامل چه مواردی می شوند؟

  1. زینب - ژوئن 21, 2023 در 4:16 ب.ظ

    با سلام نامزد من به بیماری هاشیمونو دارن و مادرشون گره تیروئید دارن و پدر و عموشون در میانسالی به بیماری ویتیلیگو مبتلا شده اند. چقدر احتمال دارد فرزند ایشون دچار بیماری ویتیلیگو شود؟ کار به دیگر بیماری های خودایمنی ندارم. میزان احتمال فرزند به همین بیماری را میخواهم بدانم درصورتیکه با فرد سالم ازدواج کنن

    پاسخ
    • پارسه لب - ژوئن 26, 2023 در 9:22 ق.ظ

      با سلام
      در صورتی که فقط به صورت افقی (دو برادر) علائم ویتیلیگو دارند، احتمال ابتلا برای فرزندان خود این دو برادر ۳ تا ۵ درصد هست.
      در صورتی که در دو نسل پیاپی یا عمودی مبتلا داشته باشیم، احتمال بروز علائم در فرزندان تا ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.
      به هر حال از نظر ژنتیک بررسی توجیه درمانی یا پیشگیری نداره برای ویتیلیگو

      پاسخ
  2. حمید - ژوئن 24, 2023 در 12:26 ق.ظ

    مفید و خوب

    پاسخ
  3. علی - ژوئن 27, 2023 در 4:41 ق.ظ

    با سلام، خانم بنده که دختر عموم هم هست بیماری آرپی (شبکوری) داره ولی بنده از این نظر مشکلی ندارم، تا جایی که اطلاع دارم در خانواده بنده و ایشون هیچ سابقه بیماری آرپی وجود ندارد. احتمال اینکه فرزند ما مبتلا به این بیماری باشد چند درصد است؟ قبل از ازدواج صرفا برای بحث بتا تالاسمی آزمایش ژنتیک دادیم و گفتن برای ازدواج مشکلی وجود ندارد. الان نگران این مورد هستم. لطفا راهنمایی بفرمائید.

    پاسخ
    • پارسه لب - جولای 2, 2023 در 1:21 ب.ظ

      سلام
      والدین خانم که مبتلا به RP هستند به احتمال قوی فامیل هستند. ریسک RP در فرزندان این خانم و همسرشان که پسر عموشون هستند در حال حاضر و بدون آزمایش، ۱۰ درصد خواهد بود. در صورت بررسی ژنتیک این ریسک میتونه صفر بشه و یا به ۵۰ درصد افزایش پیدا کنه. باید تشریف بیارید و مشاوره ژنتیک و بررسی ژنتیک بشین تا ریسک اختلال در فرزندانتون قطعی بشه.

      پاسخ

پاسخ

یک + 17 =

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه