شبانه روزی حتی جمعه ها و ایام تعطیل رسمی

جدیدترین روش تشخیص زخم معده

UBT جدید ترین روش تشخیص زخم معده

UBT test 1

هلیکوباکتر پیلوری که برای اولین بار در سال 1982 از بدن انسان جدا شد، یک باسیل گرم منفی خمیده و به شدت متحرک است که در بین لایه های مخاطی معده و گاهی در دوازدهه و مری یافت می شود. آنچه که موجب توجه خاص به این باکتری شده است این است که آنرا عامل زخم معده و عوارض بعد از آن می دانند. کاشفین این باکتری در سال 2005 جایزه نوبل پزشکی را از آن خود کردند. آلودگی با این میکروب با سن و موقعیت جغرافیایی در ارتباط است و تفاوتی بین زنان و مردان از این نظر وجود ندارد. در بیشتر جوامع آلودگی در دوران طفولیت اتفاق می افتد. در کشور های در حال توسعه 70% افراد تا سن 10 سالگی و تقریبا 100% افراد تا سن 20 سالگی آلوده هستند . آلودگی الزاما” به معنی زخم معده نیست، بلکه تحت شرایطی فعالیت شدید باکتری باعث ترشح موادی که برای بافت انسان سمی هستند شده و علائمی نظیر تهوع، درد در ناحیه فوقانی شکم و استفراغ و تب می شود. هفته ها بعد از این علائم اولیه، گاستریت شدید بروز می کند که در صورت عدم تشخیص صحیح و درمان مناسب منجر به زخم اثنی عشر و معده می شود. گاستریت مزمن یکی از عوامل شناخته شده کارسینوم (سرطان ) معده است، لذا فعالیت این باکتری را نیز یکی از عوامل سرطان معده دانسته اند.

 تشخیص

  وجود هلیکو باکتر پیلوری را با روش های تهاجمی مانند اندوسکوپی و بیوپسی یا روش های غیر تهاجمی مانند روش های سرولوژیک (آزمایش خون) و یا تست تنفسی اوره می توان تشخیص داد.

  همه ی این روش ها دارای مزایا و معایبی هستند، مثلا” آندوسکوپی و بیوپسی هم تهاجمی و هم گران قیمت هستند. روش های سرولوژیک بسیار ارزان قیمت هستند، ولی بعد از درمان 6 ماه  تا 1 سال بعد نیز کماکان این تست های مثبت باقی می مانند .

  تست تنفسی اوره هم قیمت متوسطی دارد، حدود 46 هزار تومان و هم غیر تهاجمی بوده و هم نتیجه ای صحیح و سریع به دست می دهد. برای انجام این تست فرد باید ناشتا بوده و به مدت 2 تا 3 هفته از دارو های ضد اسید و ضد زخم معده استفاده نکرده باشد. سپس  به او یک کپسول حاوی یک میکرو کوری اوره کربن ایزوتوپ 14 می دهیم. حدود 10 تا 15 دقیقه بعد هوای بازدمی فرد در کیسه مخصوص به نام کارت تنفسی جمع شده و با دستگاه مخصوصی از نظر وجود گاز کربنیک دارای کربن 14 مورد بررسی قرار می گیرد .

  لازم به ذکر است با این روش، مثبت شدن تست قطعا” به معنی وجود هلیکو باکتر می باشد و منفی شدن آن در صورتی که تست یک تا سه ماه بعد از درمان صورت گرفته باشد به معنی درمان کامل واز بین رفتن کامل میکرب در معده می باشد .

  لذا سریعترین، کم خطرترین و مناسب ترین تست از نظر تشخیص، ابتلا و  درمان هلیکوباکتر پیلوری (عامل زخم معده و اثنی عشر) می باشد.

UBT test

  کربن 14 یک ماده رادیو اکتیو کم خطر می باشد، به گونه ای که مصرف یک میکرو کومری از این ماده به منظور انجام UBT حتی در زنان باردار و اطفال مجاز تشخیص داده شده است.

  آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پارسه مفتخر است به اطلاع برساند که در این مرکز تست های سرولوژیک و روش بسیار حساس و دقیق UBT به کلیه مراجعین و 23 آزمایشگاهی که در تهران و سراسر کشور با این آزمایشگاه قرارداد داشته و نمونه های تخصصی خود را ارسال می نمایند، ارائه خدمت می نماید .

پاسخ

5 × 2 =

مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه