شبانه روزی حتی جمعه ها و ایام تعطیل رسمی

کم کاری مادرزادی تیروئید

والدین گرامی کم کاری مادرزادی تیروئید یکی از علت های عقب ماندگی ذهنی است که شناسایی و درمان نوزادان مبتلا به آن از اوایل دهه 60 در اروپا آغاز شد و آمار مبتلایان در ایران چهار برابر آمار جهانی است که طبق آمار و گزارشات در ایران از هر چهار صد نوزاد یک نفر مبتلا به این بیماری است. خوشبختانه در صورت تشخیص به موقع با انجام تست های تیروئید در هفته اول تولد و درمان مناسب آن می توان از عوارض جبران ناپذیر مغزی این بیماری جلوگیری نمود .

  اندازه گیری هورمون های تیروئید در نوزادان باید در روزهای 5 – 3 تولد انجام شود تا اگر مشکلی از نظر سطح هورمون وجود دارد درمان آن سریعا” آغاز شود .

  گفتنی است اگر درمان این نوزادان تا 28 روزگی آغاز نشود، ضریب هوش نوزاد به شدت کاهش می یابد که قابل جبران نیست و متأسفانه اگر درمان تا 6 ماهگی به تعویق افتد، نوزاد را به سمت معلولیت ذهنی پیش می برد و صدمات جبران ناپذیری به سلول های مغز وارد می کند . این در حالی است که کلیه این مشکلات با یک آزمایش ساده خون در هفته اول تولد قابل حل است و تحقیقات و گزارشات فراوان نشان می دهد که هزینه درمان این بیماری در صورت عدم پیشگیری به موقع آن 16 برابر بیشتر از پیشگیری آن است .  

پاسخ

نوزده − 9 =

مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه