شبانه روزی حتی جمعه ها و ایام تعطیل رسمی

برای کودکان زیر دو سال بیشتر قصه بخوانید

یك كارشناس ارشد روانشناسی گفت: از آنجایی كه كودك زیر دو سال هنوز ارتباط زیادی با اطراف خود  ندارد، مهارت خاصی از طریق قصه گویی به او آموزش داده می شود. به عبارتی قصه گویی برای كودك زیر دو سال در رشد زبانی و ارتباط مادر و فرزند مؤثر است.

قصه گویی یك نوع انتقال آموزشها و تشویق های بزرگسالان به زبان كودكی است و همه قصه ها از قصه های كهن مادربزرگها تا قصه های امروزی، آموزشهای خاصی را بطور غیر مستقیم به كودكان می آموزد. به عبارتی؛ ترس ها، اضطراب ها، آرزوها و آنچه كودك در فكر و خیالش دارد، از طریق قصه به وی انتقال می یابد.

در بسیاری از اوقات، از قصه گویی برای كودكان به منظور ارائه آموزشهای اجتماعی و یا درمان مشكل آنها استفاده می شود. بدین معنا كه كودكان برای كنار آمدن با مشكلاتشان با شخصیت اصلی قصه، همزاد پنداری كرده، حل مسأله می كنند و یا از آن درس می گیرند.

آنچه مهم است اینكه هدف از قصه گویی برای كودكان چیست؟ یا كودك با چه مسأله ای روبروست؟ به عبارت دیگر حتما” هم نباید كودك مشكل داشته باشد و با قصه گویی درصدد رفع آن برآمد. ولیكن كودك با توجه به دغدغه ها و فكر و خیالهایش بتواند با شخصیت داستان همزاد پنداری كند و به حل مسأله هم برسد.

از طریق قصه گویی، بسیاری از آموزشها، مهارت های زندگی، مهارت های اجتماعی، كنار آمدن با ترس ها و اضطراب ها و ارتباط با همكلاسی ها آموزش داده می شود.

در بسیاری از داستانهایی كه بصورت روتین گفته می شود، روانشناسان روی آنها كار می كنند. قصه بر اساس مهارتهای عقلانی كودك گفته می شود و مشكلات مقاطع مختلف سنی نظیر پیش دبستانی و دبستان را بررسی می كنند.

گاهی مادرها نیز ناخودآگاه از این مهارت استفاده می كنند و براساس آنچه كودكشان با آن درگیر است و مشكلات و دغدغه های او، قصه هایی می گویند و یا قصه سرایی می كنند.

در مورد قصه گویی برای كودك زیر دو سال: قصه گویی برای كودك زیر دو سال یك نوع ارتباط محسوب می شود و ممكن است كودك  اصل داستان را متوجه نشود، ولی آن را یك چیز دنباله دار می داند و مهارت خاصی نیز به وی آموزش داده می شود.

قصه گویی برای كودكان زیر دو سال برای كسب مهارت های گفتاری خیلی مفید است و كودكان، آنها را در حافظه خود نگه می دارند و در هم كلامی با دیگران از آن بهره می برد.

از آنجایی كه كودك زیر دو سال هنوز ارتباط زیادی با اطراف خود  ندارد، مهارت خاصی از طریق قصه گویی به او آموزش داده می شود، به عبارتی؛ قصه گویی برای كودك زیر دو سال در رشد زبانی و ارتباط مادر و فرزند موثر است.

منبع:

  وزارت بهداشت و آموزش پزشکی – پایگاه خبری و اطلاع رسانی وب دا

 

پاسخ

شش − 5 =

مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه