شبانه روزی حتی جمعه ها و ایام تعطیل رسمی

آیا تشخیص سرطان از طریق آزمایش خون امکان‌پذیر است؟

این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد تشخیص سرطان از طریق آزمایش خون در اختیار شما می گذارد. بیماری سرطان یک بیماری نهفته است و زمانی مشخص می شود که توده های سرطانی در بدن فرد به طور کامل پخش شده باشد. با توجه به پیشرفت های پزشکی سرطان هنوز یکی از وحشتناک ترین تشخیص هایی ست که یک بیمار می تواند از پزشک خود دریافت کند. چیزی که درمان سرطان را دشوار کرده این است که آن فقط یک بیماری نیست بلکه خانواده ای از بیماری ها با بیش از 100 عضو بوده که در انواع مختلفی  از سلول ها رخ می دهد. سرطان خون یکی از انواع سرطان بوده که متاسفانه بیشتر از بقیه گونه های این بیماری به سراغ افراد می رود.

سرطان خون چیست؟


سرطانی که از سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان شروع می شود، یک سلول بنیادی تا حدی مانند یک نوزاد می ماند یعنی چیزی که هنوز رشد پیدا نکرده ولی از قابلیت های فراوانی برخورداری است. بسیاری از سلول های بنیادی کارکرد تخصصی پیدا می کنند و به سلول های اعضایی مثل کبد، مغز و قلب بدل می شوند. اما در بعضی بافت ها آن ها می توانند در سراسر مدت رشد و در بزرگسالی به سلول های بنیادی جدیدتری تقسیم شوند تا به طور پیوسته سلول های جدیدی تولید کنند و پا به پای نیازهای بدن پیش بیایند.

برای  مثال مغز استخوان که در آن سلول های بنیادی به انواع مختلفی از سلول های خونی مشتق می شوند، شامل گلبول های قرمز که اکسیژن را از ریه ها به سایر بافت ها می رسانند. پلاکت های که با چسباندن رگ های آسیب دیده مانع از خونریزی می شوند و گلبول های سفید که از بدن محافظت می کنند و مهاجم های خطرناک را از بین می برند.

هر از گاهی در هنگام فرایند تخصصی شدن سلول بنیادی خطایی صورت می گیرد و جهش های خطرناک در DNA سلول اتفاق می افتد. سلول ها و DNA آسیب دیده موظف اند که خودشان را نابود کنند اما برخی سلول های آسیب دیده از این فرمان سر پیچی می کنند و به شکلی مهار نشدنی تکثیر می شوند، حتی در حالی که کارکرد اصلی خودشان را از دست می دهند. این ها همون چیزی هستند که ما به عنوان سلول سرطانی ازشون یاد می کنیم.

تشخیص سرطان با آزمایش خون

نشانه های سرطان چیست؟


اکثر دردها نشانه وجود سرطان نیستند. داشتن دردهای مداوم باید مورد بررسی قرار بگیرند، همچنین کم خونی، ضعف، خستگی پذیری، کبودی های وسیع بدون علت مشخص، کاهش وزن بیش از ده درصد وزن اولیه در ماههای اخیر میتوانند هشدار دهنده و از علائم سرطان باشند. در چنین شرایط پزشک پس از اطلاع از سوابق خانوادگی فرد تصمیم می گیرد که چه آزمایشی برای او لازم است.

سرطان بیشتر در افراد سالخورده ایجاد می شود ولی احتمال ابتلای افراد جوان به سرطان بسیار بالا می باشد. تحقیقات نشان داده خانم ها در برابر چکاپ های منظم و آزمایش های سرطان نسبت به آقایان مراقب تر و حساس ترند. معمولا خانوم ها نسبت به نشانه های بیماری خیلی بیشتر نگران می شوند. البته همیشه این طور نیست و برخی از خانوم های جوان خیلی از نشانه ها را که ممکن است علائم سرطان باشد را نادیده می گیرند.

از کدام آزمایش خون‌ها برای تشخیص سرطان استفاده می‌شود؟


در صورتی که پزشک معالج شما مشکوک به سرطان شده باشد ممکن است برای تشخیص سرطان و بررسی دقیق تر هر یک از آزمایشات زیر را توصیه کند:

از-کدام-آزمایش-خون‌ها-برای-تشخیص-سرطان-استفاده-می‌شود؟

آزمایش CBC

آزمایش CBC همان آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی برای اندازه گیری گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌های خون کاربرد دارد. افزایش یا کاهش CBC می تواند از علائم نشان دهنده وجود مشکلی در بدن فرد باشد. برای تشخیص سرطان نیز می توان از این آزمایش استفاده کرد اما برای بررسی دقیق تر نیاز به نمونه برداری از مغز استخوان می باشد.

آزمایش پروتئین خون

آزمایش پروتئین کل میزان پروتئین موجود در خون شما را اندازه گیری می کند. پروتئین ها برای سلامت و رشد سلول ها و بافت های بدن مهم هستند. آزمایش پروتئین خون می تواند به تشخیص برخی از بیماری ها مانند بیماری کلیوی کمک کند. در صورتی که میزان پروتئین در خون افزایش پیدا کرده باشد برای بررسی بیشتر و تشخیص دقیق از مغز استخوان نمونه برداری می شود تا وجود سرطان تائید شود.

نشانگرهای تومور

تومور مارکرها در پاسخ به سرطان یا برخی شرایط خوش‌خیم (غیرسرطانی) وجود دارند و یا توسط آن تولید می‌شوند و اطلاعاتی در مورد سرطان مانند میزان تهاجمی بودن آن، اینکه آیا می توان آن را درمان کرد یا خیر و …ارائه می‌کند.

آزمایش سلول‌های توموری در گردش

آزمایش سلول تومور در گردش (CTC) یک آزمایش خون است که برای بررسی سلول‌های توموری انجام می شود که از یک تومور ایجاد شده‌اند و در جریان خون در حال حرکت و گردش هستند.

آِیا می توان با آزمایش خون سرطان را به طور قطعی تشخیص داد؟

برای تشخیص قطعی سرطان ها باید عوامل دیگری نیز بررسی شود چرا که بسیاری از موارد از قبیل رژیم غذایی و بیماری های غیرسرطانی در نتیجه آزمایش خون تاثیر خواهند گذاشت، روش های دیگری که برای تشخیص قطعی سرطان انجام می شود عبارتند از:

  • تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، ماموگرافی، سونوگرافی و اسکن ام آر آی
  • نمونه برداری از تومور

در نهایت…

تشخیص سرطان از طریق آزمایش خون در صورتی که با روش های دیگر ترکیب شوند موجب تشخیص قطعی سرطان می شوند، برای تشخیص این بیماری از ترکیب چند آزمایش مختلف مانند آزمایش cbc و آزمایش پروتئین خون و …. استفاده می شود، و توصیه می شود که جهت انجام این آزمایشات به بهترین آزمایشگاه غرب تهران مراجعه نمایید.

پاسخ

15 + 8 =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه