شبانه روزی حتی جمعه ها و ایام تعطیل رسمی

ویروس کرونا و بارداری

کرونا در بارداری

نکاتی که زنان باردار در مقابله با ویروس کرونا باید بدانند

 

 

شستن مکرر دست‌ها، پرهیز از روبوسی و دست دادن و خودداری از حضور در مناطق شلوغ و تماس‌های غیرضروری باید توسط زنان باردار مورد توجه بیشتری قرار گیرد؛ ضمن اینکه احتمال سرایت ویروس کرونا در زنان باردار در زمان حضور در جامعه و ارتباط با افراد دیگر بیشتر از زنان غیرباردار است.

زنان باردار هنگام انجام تصویربرداری و سونوگرافی و مراجعه جهت چکاپ باید از ماسک استفاده کرده و پزشکان مربوط نیز انجام باید حتماً از ماسک استفاده کنند؛ ضمن اینکه زنان باردار نیز مانند افراد معمولی در چنین شرایطی باید از خوردن غذا‌های فست‌فود و خارج از خانه خودداری کنند.

در حال حاضرپژوهش‌های علمی که تائید کند زنان باردار نسبت به ویروس کرونا حساس تر هستند، وجود ندارد. اما زنان باردار تغییراتی در سیستم ایمنی و فیزیولوژیکی بدن خود دارند که آنها را در ابتلا به عفونت‌های تنفسی ویروس از جمله ویروس کرونا مستعدتر می کند.

اگرچه زنان باردار ریسک شدید بودن بیماری های تنفسی از جمله سارس، مرس(از خانواده کروناویروس ها)، آنفولانزا را در دوران بارداری تا به الان نشان داده اند.

البته به این نکته هم باید توجه کرد که تب مادران مبتلا در سه ماهه اول بارداری ممکن است ریسک بروز نقص های مادرزادی در هنگام تولد را افزایش دهند.

همچنین به دلیل مشکلات ریوی و تنفسی که از علائم بیماری کرونا است، درگیری ریوی و سرفه های شدید خطر زایمان زودرس و پارگی کیسه آب را افزایش می دهد.

با این وجود اگرچه زنان باردار و کودکان خردسال معمولاً سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند که باعث می‌شود نسبت به ابتلا به بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر باشند، اما کرونا ویروس جدید بیش از همه در سالمندها و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای قبلی، به شکل شدید دیده شده است.

همچنین زنان باردار شاغل برای پیشگیری از ابتلا به عفونت باید اقدامات پیشگیرانه مانند شستن دست‌ها و پرهیز کامل از تماس با افراد بیمار را بیشتر رعایت کنند.

 

پیامدهای نامطلوب در مادران مبتلا به ویروس کرونا

 

 

پیامدهای نامطلوب در مادران مبتلا به خانواده ویروس کرونا از جمله مرس و سارس شامل سقط جنین و زایمان جنین مرده مشاهده شده است، اما در مادران مبتلا به کوید 19 هنوز پیامد های نامطلوب دقیقی مشخص نیست ولی تا به حال زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس و وزن کم نوزاد هنگام تولد دراین مادران گزارش شده است.

 

کرونا در دوران شیردهی
 
 

امکان انتقال ویروس کرونا از مادر مبتلا به نوزاد

انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان عمدتا از طریق ذرات تنفسی هنگام عطسه و سرفه فرد مبتلا اتفاق می افتد. با این وجود، هیچ شواهدی از انتقال ویروس از طریق مایع آمنیوتیک موجود نمی باشد و همچنین گزارشی از انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر یافت نشده است، البته مادران باید نکات بهداشتی زیر را قبل و بعد از شیر دادن رعایت کنند:

ü    قبل از لمس نوزاد، دوشیدن شیر و ریختن شیر درون بطری دست‌های خود را با دقت بشوئید.

ü    در هنگام شیر دادن از ماسک استفاده کنید.

ü    اگر از شیر خشک استفاده می‌کنید، حتماً بطری را با دقت بشوئید و استرلیزه کنید.

واکسن کرونا برای زنان باردار

 

واکسن کوید در دوران بارداری

 

 

در مورد تاثیرات و خطرات واکسن کرونا در زنان باردار اطلاعات کافی در اختیار نیست. با این وجود، طبق گفته های سازمان جهانی بهداشت مزایای تزریق این واکسن در زنان باردار بیشتر از خطرات آن است. بر اساس گفته های سازمان جهانی بهداشت بهتر است واکسن کرونا در زنان باردار در دو دوز و با فاصله ی سه تا چهار هفته تزریق شود. پس از تزریق واکسن در دوران بارداری بهداشت عمومی که شامل حفظ فاصله اجتماعی، شستن دست ها و عدم حضور در مکان های پر جمعیت باید رعایت شود.

نکات کلیدی در مورد تزریق واکسن در دوران بارداری

 

 

  • تزریق واکسن کوید در دوران بارداری توصیه می شود. تزریق واکسن بهترین روش برای محافظت از مادر باردار و جنین در برابر ویروس کرونا است.
  • خانم های باردار به دلیل شرایط خاصی که دارند بهتر است قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنند.
  • لازم نیست برای تزریق واکسن شیردهی را متوقف کنید.
  • اگر قصد باردار شدن دارید لازم نیست بعد از تزریق واکسن کرونا از بارداری جلوگیری کنید زیرا هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند واکسن کووید باعث ناباروری می شود.

توصیه جدید CDC: زنان باردار واکسن کرونا بزنند

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) با توجه یک آنالیز جدید که نشان می‌دهد واکسن‌های کرونا باعث افزایش خطر سقط جنین نمی‌شوند، اعلام کرد که باید همه زنان باردار علیه کووید-۱۹ واکسینه شوند.

بر اساس اعلام CDC، آنالیز جدید و نیز بررسی‌های قبلی نشان‌دهنده بی‌خطر بودن واکسن‌های کرونا برای زنان باردار هستند و خطر سقط جنین پس از واکسیناسیون با خطر مورد انتظار سقط جنین تفاوتی ندارد و زنان باردار می‌توانند از هر یک از سه واکسن – فایزر، مدرنا یا جانسون اند جانسون استفاده کنند.

به گفته CDC، بارداری خطر بیماری شدید ناشی از کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد و دچار شدن به کووید-۱۹ در جریان بارداری خطر زایمان زودرس را بالا می‌برد.

این سازمان قبلا توصیه نمی‌کرد که زنان باردار بر ضد کرونا واکسینه شوند، بلکه می‌گفت که زنان باید درباره واکسیناسیون کرونا با پزشکشان مشورت کنند.

سوالات متداول در مورد واکسن کرونا در دوران بارداری

 

 

قسمتی از متن از سایت زیر ترجمه شده است.

https://www.rcog.org.uk/en/guidelines-research-services/coronavirus-covid-19-pregnancy-and-womens-health/covid-19-vaccines-and-pregnancy/covid-19-vaccines-pregnancy-and-breastfeeding/ 

پاسخ

یازده − یازده =

مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه