شبانه روزی حتی جمعه ها و ایام تعطیل رسمی

مخمرهای عفونت‌ زا

مقدمه

با اینکه امروزه پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌ی مراقبت‌های پزشکی و روش‌های درمانی صورت گرفته، هنوز جهان شاهد رشد صعودی عفونت‌های مهاجم کاندیدیازیز در افراد انسانی است. البته دلایلی که برای این مشکل مهم مطرح شده شامل افزایش پیوند اعضا، بیماران سرطانی، مبتلایان به AIDS، مصرف داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی و آنتی‌بیوتیک‌های با گستره‌ی اثرگذاری زیاد می‌باشد.
این درحالیست که میزان مبتلایان به عفونت‌های حاد یا مزمن کاندیدیازیز دهان و بافت مخاطی واژن در دهه‌ی گذشته توسط .Candida spp به‌ طور چشمگیری افزایش یافته است.

با توجه به بررسی‌های انجام شده، بیشتر عفونت‌های ناشی از مخمر Candida مربوط به سویه‌های Candida albicans می‌باشد. اما آنچه که بسیار نگران‌کننده است عفونت‌زایی رو به افزایش گونه‌های دیگر Candida مانند
Candida dubliniensis، Candida glabrata، Candida krusei می‌باشد که نسبت به داروهای ضدقارچی خانواده‌ی azole مقاوم هستند. از این‌رو، تشخیص زود هنگام عفونت‌های قارچی مهاجم برای کاهش میزان مرگ‌ و‌میر یک امر حیاتی به‌شمار می‌آید. همچنین، برای درمان مؤثر و قطعی عفونت‌های قارچی مانند کاندیدیازیز، نیاز به تشخیص درست و سریع گونه‌های Candida می‌باشد.

 مخمرهای عفونت‌ زا
مخمرهای عفونت‌ زا

روش‌های معمول و متداول سنتی آزمایشگاهی برای شناسایی  Candida spp.برمبنای جذب، واکنش‌های تخمیری و ریخت‌شناسی است. اگرچه، بررسی ریخت و شکل مخمر و ساختارهای زایشی آن بسیار سودمند و مفید بوده، اما کشت سویه‌های جدا شده برای رشد در محیط‌های کشت آزمایشگاهی به چند روز تا چند هفته وقت نیاز دارد. به‌علاوه، برای تشخیص قطعی نمونه‌ی مزبور، نیاز به افراد خبره و متخصص می‌باشد.
در حال حاضر تکنیک‌های تشخیص مولکولی پیشرفته و مناسبی در دسترس می‌باشد که به کمک آنها می‌توان به درستی گونه‌ی مخمر را شناسایی و به صورت گسترده و مؤثری در زمینه‌ی بررسی‌های همه‌گیرشناسی استفاده نمود؛ زیرا بوسیله‌ی روش‌های نوین مزبور امکان ریشه‌یابی عامل عفونت و درمان قطعی از طریق تعیین داروهای ضدقارچی مناسب وجود دارد.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با آزمایشگاه پارسه می توانید به آدرس تهران- ضلع جنوب به شمال بزرگراه جناح- بالاتر از بلوار شهید گلاب- نرسیده به فلکه دوم صادقیه- نبش کوچه عابدزاده- ساختمان پارسه- طبقه اول تا چهارم
تلفن های ما: 5-44287632

روش‌ها و دستاوردها

یکی از بهترین روش‌های مورد استفاده جهت شناسایی و تشخیص قارچ‌ها و از جمله مخمرها به کمک روش‌های مولکولی، بررسی مناطق ITS (Internal Transcribed Spacer region) می‌باشد. یکی از گزینه‌های مناسب، انتخاب مناطق ITS1-5.8S-ITS2 از ژن‌های RNA ریبوزومی قارچ‌ها است که توسط پرایمرهای عمومی pITS1 و pITS4 تکثیر می‌گردد. لازم به ذکر است که pITS1 و pITS4 مناطق ITS1 و ITS2 را کاملاً پوشش می‌دهند. جهت جداسازی دقیق گونه‌های مهم Candida در زمینه‌ی پزشکی و بیماری‌های عفونی بهتر است که محصولات PCR را با آنزیم‌های مناسب برش زد. از آنزیم‌های مورد استفاده و پرکاربرد می‌توان به چهار گروه از آنزیم‌های محدود کننده نظیر (Dde I, Hae III, Cfo I, Msp I) اشاره کرد.
از پرایمرهای مناسب که در حال حاضر کاربرد دارند می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود:
ITS1: 5′- TTC GTA GGT GAA CCT GCG G -3′
ITS4: 5′- TCC TCC GCT TAT TGA TAT GC -3′
در پایان، آنچه که می‌بایستی در هنگام استفاده از آنزیم‌ها در نظر داشت این است که، هر آنزیمی قطعات متفاوتی را ایجاد می‌نماید و این مسئله در مواردی که پرایمرها به‌خوبی و با توجه به مناطق اختصاصی هر گونه طراحی نشده باشند، می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد.

سایر مقالات آزمایشگاه خوب در غرب تهران :

تشخیص بیماری کبد چرب

تالاسمی و روش های تشخیص آن 

میکروبیولوژی

 

با تشکر مدیریت سایت آزمایشگاه پارسه
منبع

•1)      Simona ES, Diana P, Robertina I, Ionela A, Ileana S, Tatiana VD. Molecular identification of some yeast strains involved in oral candidosis, Romanian Biotechnological Letters; Vol. 14, No. 1, 2009, pp. 4180-4186

پاسخ

12 + 15 =

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه