شبانه روزی حتی جمعه ها و ایام تعطیل رسمی

امروزه برنامه ارزیابی خارجی کیفیت یکی از برنامه های الزامی به منظور ارتقاء و حفظ کیفیت خدمات آزمایشگاهی در سراسر دنیا می باشد.بی تردید یکی از راه هایی که سبب یکسان سازی نتایج و استاندارد سازی آزمایشگاه ها شده است، برنامه ی ارزیابی خارجی کیفیت می‌باشد.

اجرای این برنامه تفاوت کیفیت کیت ها، مواد مصرفی، تجهیزات، دستگاه ها، روش ها و عملکرد کارکنان را به مقایسه گذاشته است

تاریخچه برنامه ارزیابی خارجی کیفیت به  بیش از 50 سال قبل بر می گردد، هنگامی که در یکی از ایالات آمریکا تفاوت بین نتایج آزمایش بر روی یک نمونه یکسان در دو آزمایشگاه مختلف مشاهده شد. در آن زمان تصمیم به ارسال نمونه های مشابه به آزمایشگاه ها گرفته شد تا نتایج به دست آمده، مقایسه گردد. به تدريج اين ارزیابی برای همه آزمايشگا‌ه ها رايج و كنترل كيفيت خارجي ناميده شد

در ایران آزمایشگاه رفرانس بنیان گذار و مجری این برنامه بوده است. از سال 2008 استاندارد سازی آزمایشگاه ها با رویکردی جدید آغاز شد. واگذاری فعالیت های این برنامه به انجمن های آزمایشگاهی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تصمیمات مهم بوده است.

 آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پارسه طبق استاندارد بین المللی 15189:2012 هر ساله در تمام دوره های اصلی و تکمیلی این برنامه شرکت نموده و گواهی های دریافتی را جهت رویت همگان روی سایت آزمایشگاه در همین بخش قرار می دهد.