شبانه روزی حتی جمعه ها و ایام تعطیل رسمی

رژیم غذایی بیماران دیالیزی

dialysis 2

رژیم غذایی بیماران دیالیزی درصورتی که تشخیص داده شود کودک شما مبتلا به نارسایی مزمن کلیه شده است، بدون شک دچار احساس سردرگمی و اضطراب خواهید شد.

این احساسات، طبیعی هستند. زمانی که پی بردید بیماری کودکتان یک واقعیت است، خانواده شما باید این واقعیت را بپذیــرد. شمـا با راه های عملــی گوناگون می توانید از عهده مشکلات بیماری فرزندتان برآیید.

در مطلب  سعی شده است برخی از موارد مفید ذکر شود:

 اطلاعاتی در مورد بیماری و روش های درمان آن بیاموزید

1- تا آنجا که می توانید در مورد بیماری کودکتان و روش درمان آن آگاهی پیدا کنید و این اطلاعات را به فرزندتان منتقل کنید. شما وقتی قدرت درک کودکتان را از این مسائل بدانید، متعجب خواهید شد. در بسیاری از موارد کودکان اطلاعات را خیلی آسانتر از افراد بزرگسال می پذیرند.

2- کودکتان را تشویق کنید تا سه چهارم از سؤالات خود را از دکتر، پرستار یا سایر مراقبین بهداشتی بپرسد نه از شما. در بسیاری از موارد، کودکتان سوالاتی می پرسد که شما اصلاً در مورد آن فکر نکرده اید و از پرسیدن آنها هم هراس دارید، چون فکر می کنید بی معنی هستند.

3- سعی کنید بیش از اندازه درک کودکتان توضیح ندهید، از سویی تمام درمان ها یا روندهایی که باید دنبال شود را انجام دهید.

4 به کودکتان بیاموزید که پزشکان، پرستاران، مددکاران اجتماعی، متخصصان تغذیه، کارکنان آزمایشگاه و هرکس دیگر، وظیفه خود را انجام می دهند و همه آنها دوست دارند به او کمک کنند تا زندگی بهتری داشته باشد. به کودکتان بگویید برخی مواقع آنها وظیفه دارند که امور درمانی را انجام دهند که ممکن است کمی درد داشته باشد.

 در برنامه مراقبت از کودک خود به طور فعال مشارکت کنید

1- با مراقبین بهداشتی کودک خود همکاری کنید و رابطه ی صمیمی و دوستانه که راحتی دو طرف را به همراه داشته باشد، برقرار کنید.

2- تمامی سوابق و جزئیات پزشکی کودک خود از جمله تاریخ های مراجعه را یادداشت کنید. این کار به شما هنگام مراجعه به پزشک جدید کمک خواهد نمود.

3- سعی کنید تا آنجایی که امکان دارد در طول درمان و بستری شدن کودکتان در بیمارستان همراه او باشید. در صــورتی که خود شمـا نمی توانید بروید، در سه چهارم موارد پدر بزرگ یا مادر بزرگ، سایر اقوام یا دوستان خانوادگی نزدیک را همراه کودک بفرستید و مطمئن شوید کودکتان کتاب مطلوب خود را به همراه دارد.

4- درصورتی که کودکتان هنوز قادر به صحبت کردن نیست می توانید در یک نوار برای پرستار یا فرد مراقبت کننده از کودک در کنار رختخوابش، اطلاعاتی در مورد غذاهای مطلوب کودک تان، اسباب بازی های خاص، نوع پتو، زمان ترجیحی و روش دادن دارو بدهید.

به کودک تان در کنترل بیماری اش کمک کنید

1- سعی کنید حتی در طول بستری شدن در بیمارستان کارهای روزمره و معمول را برای کودک تان انجام دهید.

2- به کودک تان کمک کنید با مطب پزشک، بیمارستان، بخش دیالیز و آزمایشگاه آشنا شود و فواید و استفاده های آن را برای کودک شرح دهید. با آشنا نمودن کودک تان با مکان هایی که با دستگاهها و تجهیزات عجیب و غریب پر شده است، ترس کودک تان را کم کنید.

3- خلاق باشید و راههایی را بیابید که کودک تان را در درمان خودش مشارکت دهید.

در صورتی که فرصت کافی به او بدهید، کودک تان احساس بهتری در مراقبت از خود خواهد داشت. به کودک تان در درک و پذیرش محدودیت های غذایی کمک کنید:

1- درصورتی که رژیم غذایی به آسانی شرح داده شود، حتی کودک 2 تا 3 ساله هم می تواند آن را درک کند. کودک در مقایسه با فرد بزرگســال محدودیـت های غذایــی را بهتر می پذیرد.

2- از کودکتان بخواهید تمام غذاهای مورد علاقه اش را به شما بگوید، آنرا یادداشت کنید تا متخصص تغذیه به شما بگوید آیا می توان آنها را در برنامه غذایی گنجاند یا خیر.

3- هرگز برای غذا خوردن، کودکتان را مجبور نکنید یا به او برای غذاخوردن رشوه ندهید. از سایر روش ها استفاده کنید، چون این روش ها به ندرت جواب می دهـد و زمان غذاخوردن را برای کودک به زمانی ناخوشایند، تبدیل می کند.

نگذارید زمان دارو، برنامه روزانه شما را بهم بریزد:

1- برخورد خوب و واقعی، بهترین راه برای دادن دارو به کودک است. حتی بچه های خیلی کم سن در سه چهارم موارد صرفنظر از طعم بد آن، چیزی را نمی بلعند و در سه چهارم موارد اگر بدانند راه دیگری جز خوردن دارو ندارند، سماجت خواهند نمود.

2 یک ترفند خوب برای کودکان و بچه ها این است که از سرنگ های بدون سوزن برای دادن دارو استفاده کنید. به این طریق هم اندازه گیری دارو راحت است و هم اینکه در مقایسه با قاشق چایخوری یا فنجان، می توانید دارو را راحت تر به دهان کودک بریزید.

3- کودک شما انتخابی برای مصرف یا عدم مصرف داروی تجویز شده ندارد، اما شما می توانید به او انتخاب زمانی و مکانی، پیشنهاد کنید.

4- زمانی که کودک انتخاب نمود، برنامه زمانی و اجرای آن را برعهده بگیرند. ناخوشایندی در کودک را می توان با مدیریت صحیح از بین برد. هرگز برنامه زمانی مصرف دارو را به تعویق نیاندازید.

5- گاهی اوقات دارو به همراه غذا باید مصرف شود، اما دارو را سرمیز غذا به کودک ندهید. مکانی را انتخاب کنید که در ارتباط با غذا و مصرف آن نباشد، مانند اتاق پذیرایی هنگامی که کودک مشغول دیدن یک برنامه جذاب تلویزیونی است.

6استفاده از آب معمولی برای خوراندن دارو به کودک در زمان مصرف، ترفندی دیگر می باشد. در صورتی که کودک شما دارای رژیم غذایی محدود از مایعات می باشد، آب یکی از چیزهایی است که او خیلی دوست دارد، پس تا می توانید میزان مایعات مصرفی روزانه را برای خوراندن دارو به کودک محدود کنید تا بتوانید میزان ذخیره شده را به کودک به صورت آب آشامیدنی معمولی، بدهید.

پاسخ

11 + 8 =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه