شبانه روزی حتی جمعه ها و ایام تعطیل رسمی

پیشگیری از ویروس کرونا

احتمالاً با اصول اولیه پیشگیری از ویروس کرونا آشنا هستید؛ شست وشوی مرتب دست ها، رعایت فاصله اجتماعی از دوستان و خانواده.

ولی احتمالاً هنوز هم سوالاتی ذهن تان را درگیر کرده است:

  • آیا به اندازه کافی دست های خود را می شویید؟
  • فاصله اجتماعی به چه طریقی کمک می کند؟
  • چه اقداماتی می توان برای محافظت خودم و خانواده ام از کووید 19 انجام دهم؟

در صورتی که شما نیز ابتلا به بیماری کرونا باعث نگرانیتان شده است بهتر است درباره علائم کرونا و روش های پیشگیری از ابتلا به کرونا اطلاعات بیشتری کسب کنید. برای مطالعه بیشتر درباره روش های پیشگیری از ویروس کرونا در ادامه مطلب همراه باشید.

توصیه هایی برای پیشگیری از کرونا

♦♦♦  رعایت اقدامات زیر به پیشگیری از ویروس کرونا و گسترش کووید 19 و ویروس آنفولانزا کمک می کنند:

  • اجتناب از تماس مستقیم با افرادی که بیمار هستند.
  • اجتناب از تماس دست ها با چشم ، بینی و دهان
  • در صورتی که احساس بیمار بودن می کنید، در خانه بمانید.
  • هنگام سرفه یا عطسه کردن دهان خود را بپوشانید و دستمال را در سطل زباله بیندازید.
  • سطوح و اجسامی را که مکرراً استفاده می کنید، ضد عفونی کنید. از جمله این سطوح و اجسام می توان به کانتر، دستگیره ، دستگیره صندلی، توالت، تلفن همراه، کیبورد، تبلت و پاتختی اشاره کرد.
  • مرتباً دست های خود را با آب و صابون بشویید.

♦♦♦  شست و شوی صحیح دست ها:

شست و شوی صحیح دست ها یکی از اقدامات مهم برای پیشگیری از ویروس کرونا می باشد. سعی کنید در اغلب موارد دست های خود را به مدت بیست دقیقه با آب و صابون بشویید. مخصوصاً بعد از رفتن به دست شویی، قبل از غذا خوردن، بعد از فین کردن، سرفه کردن یا عطسه کردن، همچنین بعد از دست زدن به اجسامی که از بیرون از منزل به خانه شما آورده می شوند.

  • در صورتی که به آب و صابون دسترسی ندارید بهتر است که از محلول های ضد عفونی کننده بر پایه الکل استفاده کنید که حداقل 60 درصد الکل دارند. تمامی قسمت های دست را به محلول آغشته کنید و دست ها را به یکدیگر بمالید تا خشک شود.
  • همواره در صورتی که دست ها به وضوح کثیف هستند، دست ها را با آب و صابون بشویید.
پیشگیری از ویروس کرونا

کرونا ویروس چگونه انتقال می یابد؟

کرونا ویروس از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد. این مورد در بین افرادی که تماس نزدیکی با دیگران دارند، بیشتر است. بنابراین پیشگیری از ویروس کرونا اهمیت زیادی دارد. قطرات بزاقی از سرفه و عطسه فرد آلوده به ویروس می توانند در دهان و بینی افراد در فاصله نزدیک بنشیند و یا احتمال دارد که از طریق تنفس به ریه ها منتقل شود.

فردی که به کرونا ویروس مبتلا است، حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشد، می تواند با صحبت کردن و نفس کشیدن ویروس را منتقل کند. این ذرات آغشته به عفونت ویروسی هستند که می توانند در هوا جریان داشته باشند و حتی بیشتر از سه ساعت باقی بمانند. فرد دیگری که این ذرات را تنفس کند به ویروس کرونا مبتلا خواهد شد. به همین دلیل است که لازم است در مکان های عمومی از ماسک استفاده شود.

ویروس کرونا می تواند از تماس با سطوح آلوده به ویروس یا اجسام آلوده هم انتقال یابد. برای مثال فردی که به کووید 19 مبتلا است، با دست زدن به سطوح و اجسام دیگر می تواند ویروس را انتقال دهد و فرد سالم دیگر با دست زدن به همان سطوح و سپس دست زدن به دهان، بینی یا چشم ها ویروس را به بدن خود انتقال دهد.

این ویروس می تواند در بزاق دهان، مایع منی، مدفوع و … وجود داشته باشد. “بوسیدن می تواند به انتقال ویروس بینجامد” ولی انتقال ویروس از طریق مدفوع، رابطه جنسی خیلی بعید به نظر می رسد.

✅ مطالعه بیشتر: نکات مهم در پیشگیری از کرونا ویروس

بررسی اشخاص آلوده به ویروس

هر شخصی که در ارتباط  نزدیک با فرد مبتلا به ویروس کووید 19 قرار می گیرد، به احتمال بالایی به این ویروس مبتلا می شود. بررسی اشخاص آلوده به ویروس و ارتباطاتی که با یکدیگر داشته اند، می تواند در پیشگیری از ویروس کرونا نقش مهمی ایفا کند.

بررسی اشخاصی که فرد آلوده به ویروس کووید 19 با آن ها در ارتباط بوده است، از زمانی که فرد مسری شده است، می تواند این امر را میسر کند.

شخصی که ناقل است می تواند از 48 تا 72 ساعت قبل از تجربه علائم، ویروس را به دیگران انتقال دهد.

در این شرایط به افرادی که با بیمار در ارتباط بوده اند توصیه می شود که در مقطع زمانی خاصی خود را ایزوله کنند و به دنبال علائم مخصوصی باشند.”در صورت نیاز سریعاً به پزشک مراجعه شود.

ویروس کووید 19 در ابتدا زمانی رخ می دهد که فرد قطرات بزاقی که توسط سرفه یا عطسه فرد آلوده پخش می شود را تنفس کند. به علاوه هر فرد آلوده ای با علائم یا بدون آن، می تواند ویروس را با دست زدن به سطوح مختلف انتقال دهد. ویروس کرونا می تواند در آن سطوح باقی بماند و فرد دیگری که به آن ها دست بزند و سپس دهان، بینی یا چشم ها را لمس کند، ویروس وارد بدنش می شود. به همین دلیل است پیشنهاد می شود از تماس با سطوح عمومی خودداری کنید و همچنین توصیه به ضد عفونی سطوح می شود.

جلوگیری-از-کرونا

رعایت فاصله اجتماعی به متوقف کردن یا آهسته کردن روند گسترش بیماری و پیشگیری از ویروس کرونا می انجامد. برای هر فرد لازم است که فاصله 2 متری یا بیشتر از دیگران را حفظ کند. به این ترتیب از آلوده شدن و آلوده کردن پیشگیری می کنید.

بستن مدارس، دور کاری، بستن کتابخانه ها، کنسل کردن قرار ملاقات ها و فعالیت های تجمعی و اجتماعی می تواند بسیار کمک کننده باشند.

کاهش نرخ و تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا اهمیت حیاتی دارد. به این دلیل که تعداد بالایی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا که نیاز به مراقبت های ویژه برای زنده ماندن دارند، قابل مدیریت نیستند.

چه داروها و تجهیزاتی برای مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا در منزل نیاز است؟

  • داروهای مسکن
  • داروهای مربوط به گلوکز و فشار خون و تجهیزات بررسی آن ها
  • داروهای مربوط به کنترل درد و تب مانند استامینوفن
  • داروهای مربوط به سرماخوردگی و سرفه کردن
  • داروهای مربوط به اسهال
  • ترمومتر یا تب سنج
  • مایعات حاوی الکترولیت
  • صابون و محلول های ضد عفونی کننده دست حاوی الکل
  • دستمال، پوشک، تامپون و پدهای بهداشتی
  • کیسه های زباله

نتیجه گیری:

راه های انتقال ویروس کرونا مختلف است که با شناخت آن ها و روش برخورد صحیح با آن ها می تواند در پیشگیری از ویروس کرونا و ابتلا به این ویروس نقش حیاتی داشته باشند. در کل سرعت انتقال ویروس ها بسیار بالاست و در این برهه از زمان لازم است که از تمامی راهکارها برای پیشگیری از انتقال ویروس انجام شود تا بحران به وجود آمده مدیریت شود و این امر تنها با تلاش تمامی افراد میسر می شود.

منبع : https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/preventing-the-spread-of-the-coronavirus

پاسخ

14 + 6 =

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه