شبانه روزی حتی جمعه ها و ایام تعطیل رسمی

تعیین جنسیت جنین به روش IUI

تعیین جنسیت جنین همواره در طول سالیان سال، از رویاهای دست نیافتنی انسانها به شمار می رفته است. همانطور که امروزه به کمک تکنیک های جدید علم پزشکی، بسیاری از رویاها و آرزوهای انسان محقق شده، تعیین جنسیت جنین نیز مستثنی نبوده و در ایران نیز همپای سایر کشورهای پیشرفته، توانایی انجام این کار فراهم شده است. امروزه تقریبا” جداسازی اسپرم های X وY از هم با روشها و تکنیکهای مختلفی امکان پذیر می باشد که البته حتی در بهترین حالت نیز اطمینان صد درصد وجود نداشته و تنها می توان  60-70 درصد اسپرم مورد نظر را جدا کرده و جنسیت خاص مد نظر والدین را محقق کرد.

دلایل تعیین جنسیت پیش از تولد

امروزه به دلایل مختلفی بسیاری از زوجین تمایل به تعیین جنسیت فرزند قبل از تولد دارند. در حال حاضر تعیین جنسیت با روش آی یو ای بسیار رایج است. در ادامه دلایل تعیین جنسیت را برای شما بازگو می‌کنیم:

*ممکن است بعضی از خانواده ها دارای چند فرزند از یک جنس باشند و تمایل داشته باشند که جنسیت فرزند بعدی آنها متفاوت باشد. بنابراین این زوجین برای ایجاد توازن در خانواده از روش آی یو آی برای تعیین جنسیت فرزند خود استفاده می‌کنند.

*بعضی از زوجین برای پیشگیری از انتقال بعضی از اختلالات ژنتیکی از این روش استفاده می‌کنند. بعضی از زوجین بیماری‌هایی مانند بیماری هایی دیستروفی و هموفیلی دارند که با جنسیت مرتبط هستند و بیشتر روی فرزند پسر تاثیر می‌گذارند. بنابراین ممکن است تصمیم بگیرند که با استفاده از روش آی یو آی فرزندی دختر داشته باشند.

تکنیک هایی که برای جداسازی در روش IUI  می توان از آنها استفاده کرد شامل:

 

  روش اریكسون

در این روش اسپرم‌های پسرسازی كه با سرعت بیشتری نسبت به اسپرم‌های دخترساز حركت می‌كنند، از هم جدا می‌شوند و بنا به جنسیت مورد نظر والدین اسپرم‌های تولید كننده جنس مورد نظر به روش IUI وارد بدن مادر می‌شوند.

نحوه انجام:

اساس این روش براین پایه است كه نمونه اسپرم روی لایه‌ سیالی،  چسب مانند در لوله آزمایش ریخته می‌شود. تمام اسپرم‌های نمونه به سمت پایین لوله شنا می‌كنند، اما اسپرم‌های تولید كننده پسر با سرعت بیشتر و زمان كوتاه‌تری به انتهای لوله آزمایش می‌رسند و به این ترتیب متخصص می‌تواند اسپرم‌های مورد نظر را جدا كند.

میزان موفقیت:

اگرجنسیت مورد نظر پسر باشد، حدود 65 درصد

اگر جنسیت مورد نظر دختر باشد 75 درصد

مزایا:

نسبت به روش‌های گفته شده ارزان‌تر است.

نیازی به جراحی تهاجمی ندارد.

نسبتا ً ایمن و بی‌خطر است.

معایب:

هیچ تضمینی برای موفقیت آمیز بودن این روش وجود ندارد. عده‌ای از متخصصان می‌گویند احتمال موفقیت حدود 60-70 درصد است.

 روشIUI  ممكن است برای یك بارداری موفق، چند مرحله نیاز به انجام داشته باشد.

–  روش استفاده از شیب غلظتی ناپیوسته

این روش برای کسانی استفاده می شود که نمونه اسپرم آنها دارای تعداد زیادی سلول های سرگرد، ذرات ریز بوده و یا دارای خاصیت چسبندگی بالایی باشد، اما غلظت و تحرک نمونه طبیعی گزارش شود. در این روش از دو محیط upper و lower  استفاده کرده تا یک محیط 2 فازی درون لوله مخروطی(conical) تشکیل شود. سپس اسپرم  خام را بر روی آن به آرامی اضافه می کنند بطوری که یک لایه ضخیم اسپرم روی فاز بالایی تشکیل شود. سپس آن را سانتریفیوژ کرده تا انواع سلول های مرده و لخته ها و… در میان فازها به دام افتاده و از اسپرم های سالم جدا شوند. به وسیله یک پیپت اسپرم ها را از ته لوله برداشته و 2 مرتبه شستشو داده (سانتریفیوژ) و در نهایت مرحله آخر رسوب اسپرم حاصله را با کمی از محلول شستشو به مدت کوتاهی در یک جای ساکن قرار داده تا اسپرمها به سمت بالا حرکت کنند، اسپرم های تولید کننده Y با سرعت بیشتری به سمت بالا رفته و در سطح قرار می گیرند. در این روش مهارت فرد متخصص در جداسازی  حائز اهمیت است.

مزایا:

    این روش درواقع همان روش IUI بوده و کار اضافی زمانبری انجام نمی شود.

روش آی یو آی یا تلقیح داخل رحمی روشی بدون درد و کم هزینه است که برای تعیین جنسیت جنین پیش از تولد مورد استفاده قرار می‌گیرد. آی یو آی روشی کم تهاجمی است و امروزه روشی رایج برای تعیین جنسیت پیش از تولد است.

سوالات متداول در مورد تعیین جنسیت با روش آی یو آی

*تعیین جنسیت و بارداری با روش آی یو آی چقدر موفقیت آمیز است؟

به طور کلی میزان موفقیت این روش در افراد جوان 30 تا 32 درصد است.

*آیا بارداری دوقلویی در روش تعیین جنسیت با روش آی یو آی وجود دارد؟

احتمال بارداری دوقلویی با روش آی یو آی بسیار کم است. از آنجایی که در روش ای یو آی تخمدان ها خیلی کم تحریک می‌شوند، احتمال بارداری کمتر از سه درصد است.

*هزینه تعیین جنسیت با روش آی یو آی چقدر است؟

هزینه‌ی تعیین جنسیت با روش آی یو آی به عوامل متفاوتی مانند کیفیت خدمات و پزشک مربوطه بستگی دارد.

*آیا روش آی یو آی برای درمان ناباروری نیز استفاده می‌شود؟

بله، آی یو آی روش راحت، ساده و بدون درد است که علاوه بر تعیین جنسیت برای درمان ناباروری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش درمانی مایع منی شسته می‌شود و سپس اسپرم‌های شسته شده یه درون رحم منتقل می‌شود.

*چه کسانی کاندید مناسبی برای درمان ناباروری با روش آی یو آی هستند؟

  • کسانی که تولید اسپرم در آنها پایین است.
  • کسانی که حجم مایع منی آنها بسیار کم است.
  • خانم‌هایی که ترشحات آنها باعث از بین رفتن اسپرم می‌شود.
  • مردانی که آلت تناسلی آنها ساختار ناقصی دارد.
  • کسانی که ناهنجاری در بارداری دارند.
  • مردانی که انزال پس رونده دارند.

پاسخ

17 − 13 =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه